Requisition ID: 100681Join the Global Community of Scotiabankers to help customers become better off.
The Senior Manager, Credit is responsible for ensuring the efficient and effective maintenance of a designated commercial portfolio of loans at an acceptable level of risk, by exercising sound credit judgment in approving and recommending applications, monitoring credit quality, conditions, and collection activity, thereby ensuring loan losses are minimized.
Accountabilities:
1. Ensure credit applications are adjudicated promptly, within the Banks risk selection parameters.
2.Ensure sound and timely credit decisions conforming to Bank policies and procedures by:
exercising sound credit judgment in approving and declining credit applications within established limits;
presenting sound and effective recommendations on credit requests above established limits,
ensuring credit applications are properly, accurately and completely investigated, analyzed and documented in relation to Bank policies and procedures;
Maintaining a current awareness of the Banks loan policies, economic and business trends.
3.Oversees an assigned portfolio, monitors unsatisfactory trends in risk ratings, credit conditions, overdue reporting, annual reviews etc., and initiates corrective action.
4.Contribute to the development of the Banks commercial human resources by identifying training/coaching needs.
5.Provides coaching, direction and guidance to Banking and Business Service Centre staff concerning credit applications when required.
6.Restructures credit requests as necessary to make bankable deals in line with Bank policy and guidelines. Negotiates with CRMs and Team leads to ensure credit terms and conditions are appropriate to ensure sound risk selection and that client needs are met.
7.Liaise with business partners in Commercial, Professional, and Private Banking (as required) to maintain open communication to ensure Scotia service levels are provided to internal customers.
8.Participates in various projects to ensure better efficiencies and uniformity/transparency to existing processes and procedures
9.Contributes to the profitable growth and quality of the Banks Commercial Credit portfolio within assigned Region.
10.Manages and provides coaching to ensure effective development to Credit Managers, providing sign off within designated limits and acting as the first point of escalation.
What were looking for?
Expert understanding of Bank lending policies and procedures, financial analysis, risk assessment techniques, credit structuring, collateral and security documentation and registration, collection, related legislation and accounting practices;
Good understanding of the Banks operating policies and procedures;
Proven credit judgment;
Proven ability in administering a Commercial credit portfolio;
Strong negotiation and problem resolution skills;
Strong communication skills, written and verbal, in order to produce informative, concise and professional credit replies, presentations and correspondence;
Strong organizational skills and the ability to prioritize work effectively and efficiently;
Strong coaching and counseling skills in credit;
Sherbrooke St W, Montreal or Ottawa. This is a contract position.
Le directeur principal, Crédit doit assurer la gestion efficace dun portefeuille de crédit à un niveau de risque acceptable en faisant preuve de discernement lors de lapprobation et de la recommandation des demandes ainsi quen surveillant la qualité du crédit, les conditions et les activités de recouvrement afin de réduire les pertes sur créances.
Il évalue les demandes de prêt de la clientèle du Programme Professions libérales Scotia (PLS) et celles des segments de croissance et de base pour les Services aux entreprises conformément au cadre du Manuel administration des prêts commercial, à la politique de la Banque et à la politique en matière de crédit.
Fonctions spécifiques :
1.Assurer une évaluation rapide des demandes de prêt en respectant les paramètres de sélection des risques de la Banque.
2.Prendre des décisions de crédit justes, rapides et conformes aux politiques et procédures de la Banque, et pour ce faire :
Faire preuve de discernement lors de lapprobation ou du refus des demandes de crédit qui respectent les limites établies.
Formuler des recommandations au sujet des demandes de crédit qui dépassent les limites établies.
Veiller à ce que les demandes de crédit soient dûment et correctement étudiées, analysées et consignées conformément aux politiques et aux procédures de la Banque.
Avoir des connaissances à jour des politiques de la Banque en matière de prêt ainsi que des tendances économiques et commerciales.
3.Gérer un portefeuille assigné, surveiller les tendances insatisfaisantes des cotes de risque, les conditions de crédit, les rapports en retard, les révisions annuelles, notamment, et prendre des mesures correctives.
4.Contribuer au perfectionnement des employés des Services aux entreprises en relevant les besoins en matière de formation et de coaching.
5.Offrir du coaching et des conseils aux employés des Services aux entreprises et des Centres de services aux entreprises en ce qui a trait aux demandes de crédit, le cas échéant.
6.Restructurer les demandes de crédit au besoin afin quelles se présentent comme des propositions rentables qui cadrent avec la politique et les lignes directrices de la Banque. Négocier avec les DRA et les chefs déquipe pour sassurer que les modalités de crédit sont appropriées, que la sélection des risques est judicieuse et que les besoins des clients sont satisfaits.
7.Collaborer avec les partenaires daffaire des Services aux entreprises, du groupe Professionnels et des Services bancaires privés (au besoin) afin de maintenir une communication ouverte et de sassurer que les niveaux de service de la Banque sont offerts aux clients internes.
8.Participer à divers projets pour améliorer lefficacité, luniformité et la transparence des processus et des procédures existantes.
9.Contribuer à la croissance rentable et à la qualité du portefeuille de crédit commercial dans la région assignée.
10.Diriger et offrir du coaching aux directeurs, Crédit pour assurer lefficacité de leur perfectionnement en donnant son approbation dans les limites autorisées et en agissant comme premier contact à qui sadresser en cas de recours hiérarchique.
Complexité et portée du poste
Compréhension spécialisée des politiques et des procédures de crédit de la Banque, de lanalyse financière, de lévaluation des risques, de la structuration du crédit, de lenregistrement et la consignation des sûretés et des garanties, du recouvrement, des lois connexes et des pratiques comptables.
Bonne compréhension des politiques et des processus de la Banque en matière d’exploitation.
Jugement éprouvé en matière de crédit.
Capacité confirmée à gérer un portefeuille de crédit commercial.
Solides aptitudes pour la négociation et la résolution de problèmes.
Solides compétences en communication écrite et orale afin de créer des présentations et de rédiger des lettres et des réponses aux demandes de crédit qui soient à la fois informatives, concises et professionnelles.
Sens de lorganisation développé et capacité de hiérarchiser les tâches efficacement.
Excellentes aptitudes pour le coaching et lencadrement en matière de crédit.
rue sherbrooke O., Montréal QC / Ottawa
Location(s): Canada : Ontario : Ottawa || Canada : Quebec : Montreal
As Canada’s International Bank, we are a diverse and global team. We speak more than 100 languages with backgrounds from more than 120 countries. Our employees are committed to a superior customer experience and use the Banks six guiding sales practice principles to ensure they act with honesty and integrity.At Scotiabank, we value the unique skills and experiences each individual brings to the Bank, and are committed to creating and maintaining an inclusive and accessible environment for everyone. If you require accommodation (including, but not limited to, an accessible interview site, alternate format documents, ASL Interpreter, or Assistive Technology) during the recruitment and selection process, please let our Recruitment team know. If you require technical assistance, please click here. Candidates must apply directly online to be considered for this role. We thank all applicants for their interest in a career at Scotiabank; however, only those candidates who are selected for an interview will be contacted.